Objevte sílu lídrů - našich klientů
NEBOJÍM SE PODĚLIT
Rozhovor s PETREM LUPÍNKEM, zakladatelem firmy INTERGAST, v jejíchž kuchyních se vaří i v hotelu Mandarin Oriental nebo O2 areně.
- Radka Prachařová -
Každý pokrm, který opouští kuchyni, je výsledkem nejen kulinářského umění šéfkuchaře, ale také sofistikovaných technologií, bez nichž by nebylo možné dosáhnout takové úrovně. Restaurace Sia, Červený Jelen, restaurace 420, Zdenek’s Oyster Bar, Next Door by Imperial, U Matěje patří ke špičce gastronomické scény. Samotná kuchyně však často zůstává skryta. Je to prostor, kam běžný návštěvník nevidí a kam běžně nechodí. Právě to zajímá PETRA LUPÍNKA, který již 30 let přináší inovace do oblasti gastro techniky.
PETR LUPÍNEK je zakladatelem firmy INTERGAST a.s. a spoluvlastníkem dalších významných společností specializujících se na dodávky a servis špičkových kuchyňských přístrojů pro profesionální kuchaře a gastronomické provozy. Společně s MARTINEM KAJUKEM, TOMÁŠEM PIŠTOROU, JIŘÍM KRIEGEREM, PETREM POLÁČKEM a ALEŠEM ROSÍNEM tvoří dokonalou synergii a jejich servis dnes patří mezi nejlepší ve svém oboru.
Petře, jak jste se dostal k podnikání s gastronomickým zařízením?
Petr Lupínek: Jednoduše, přes vaření. Jsem původně kuchař a na své kuchařské začátky doma i v zahraničí dodnes moc rád vzpomínám. K této činnosti mě přivedl bývalý kolega, kterého jsem znal z Rakouska a který do Česka dovážel gastronomická zařízení. Když jsem se vrátil zpět domů, vyplatil jsem ho z firmy. I další moji současní partneři jsou původně kuchaři, což se ukázalo jako velká výhoda. Nejenže známe prostředí kuchyně a rozumíme potřebám kuchařů, ale také nás více respektují a dají na naše rady, protože vědí, že jsme prošli stejnou cestou. Rád často říkám, že kuchařina je skvělá profese, buďme na ni hrdí. Nikdy nevíte, kam vás v gastronomii nasměruje.
Po 20, 30 letech se firmy prodávají, jsou mezigeneračně předány svým dětem, občas, nebo spíše často firmy zanikají a Vy se dělíte. Což je ojedinělé. Co si mám pod tím představit?
Petr Lupínek: Firma INTERGAST a.s. je dnes součástí velké “Rodiny” dalších firem. Nejsme jen jedna firma stojící na jednom majiteli. I když jsem první desetiletí firmu vedl převážně sám, brzy jsem si uvědomil, že mí kolegové jsou špičkoví odborníci ve svém oboru. To mě zavazovalo k tomu, aby byli spokojeni, motivováni a aby se náš společný byznys rozvíjel. V následujících deseti letech jsem chtěl předávat většinu svých kompetencí, a nyní firmu spoluřídím se svými kolegy pouze prostřednictvím dozorčího orgánu. Mí kolegové dnes berou vyšší plat než já 🙂
Dnes je INTERGAST a.s. součástí skupiny několika firem, z nichž každou vedou top profesionálové. Díky tomu mám jistotu, že pokud by kdokoli z nás „vypadl ze hry“, firma to nepocítí. I když mám stále poslední slovo a strategicky se podílím na dalším směřování, každodenní činnosti ale již nerozhoduji. To je velmi osvobozující. Důvěřovat a podělit se o vedení s parťáky bylo pro mě to nejlepší rozhodnutí. Jen tak může firma růst a expandovat, což je pro firmu klíčové.
Jakou roli mají tedy vaši partneři v doprovodných firmách?
Martin Kajuk: Naše spolupráce je klíčová pro úspěch celé Rodiny INTERGASTU. Já se zaměřuji především na obchodní část. Mojí zodpovědností je řídit obchod, komunikovat s našimi partnery a zákazníky a hledat nové obchodní příležitosti.
Petr Poláček: Moje role spočívá v technickém zázemí firmy a předávání zkušeností mladším kolegům. Jsem zodpovědný za konzultace a implementaci technických řešení. Spolupracujeme s řadou renomovaných výrobců, což nám umožňuje poskytovat nejmodernější a nejspolehlivější zařízení našim klientům.
Petr Lupínek: Já jsem samozřejmě zodpovědný za celkový rozvoj a směřování firmy. Spojuji naše strategické a technické cíle a dohlížím na jejich realizaci. Zároveň si zakládám na získávání zpětné vazby přímo od kuchařů, majitelů a dalších osob pracujících v našich kuchyních. Osobně často navštěvuji naše kuchyně v roli hosta, abych mohl posoudit jejich kvalitu. Tato přímá zpětná vazba je pro nás velmi důležitá.
Čím se ale odlišujete od ostatních podobných firem jako je ta vaše?
Petr Poláček: Naše konkurenční výhoda spočívá v kombinaci inovací, kvality a perfektního servisu. Naše filozofie je založena na spolupráci s dodavateli, kteří patří mezi špičku ve svém oboru. To nám dává značný náskok v inovacích a přehled o budoucích trendech v gastronomickém vybavení.
Například v projekci kuchyní na českém trhu patří k nejlepším odborníkům kancelář Honzy Viewegha, jehož návrhy zaručují perfektně navržené prostory. Práce s ním nám poskytuje nejlepší možná řešení. Spolupracujeme také s několika špičkovými značkami v oboru, jako je německá firma MKN, která je lídrem ve výrobě profesionálních kuchyňských strojů. Jsme jejich třetím největším odběratelem na světě a tudíž je náš názor od našich klientů velice zajímá. Mezi další naše významné partnery patří třeba firma Hobart, globální lídr v technologii komerčního mytí nádobí.
Nejlepší dodavatelé jsou samozřejmě dražší, ale naším úkolem je přesvědčit majitele restaurací, že kvalitní vybavení je nejefektivnější cestou, která je často i levnější v dlouhodobém horizontu. Málokdo například ví, že švýcarská firma na indukční sporáky Menu System nepoužívá žádné díly z Číny a hodně komponentů si vyrábí ve vlastní fabrice. Mnoho gastronomických provozoven již pochopilo, že nelze jít nejlevnější cestou při výběru zařízení. Životnost vybavení je úměrná jeho kvalitě.
Kolik stojí vybavit profesionální kuchyň?
Martin Kajuk: Pro restauraci s kapacitou okolo 100 míst se investice pohybuje do 3,5 miliony korun. U gastronomického provozu s kapacitou kolem 200 míst se náklady vyšplhají někde na 5–10 miliony korun. Není to málo, proto musí být vybavení co nejefektivnější a s dlouhou životností, aby se investice co nejrychleji vrátila.
Michelinský šéfkuchař Radek Kašpárek své kulinářské výtvory vytváří v RESTAURACI 420 , právě i díky precizní kuchyni firmy INTERGAST.
Vaše firma je známá pro své špičkové přístroje. Co je aktuálně nejžádanější?
Martin Kajuk: V současné době jsou naši zákazníci nadšení z multifunkční pánve, která umožňuje vaření, smažení, fritování a tlakové vaření, vše v jednom zařízení. Tato pánev výrazně zkracuje dobu přípravy pokrmů díky funkci tlakového vaření, které je třikrát rychlejší než běžné metody. Navíc je vybavena revolučním mycím systémem, který umožňuje automatické mytí bez použití chemikálií za pouhé dvě minuty, a to vše bez ručního zásahu.
Co dnes nejvíce řeší majitelé provozoven?
Martin Kajuk: Jednoznačně efektivnost, rychlost a energetickou úsporu. Například kromě indukčních sporáků, které rychleji ohřívají, jsou velmi žádané chytré pece, které automaticky upravují teplotu a vlhkost podle typu připravovaného jídla. Integrace chytrých technologií do spotřebičů, což umožňuje kuchařům dálkově ovládat a monitorovat svá zařízení, je také zásadní. Velkou přidanou hodnotou je rovněž dobře navržené chladicí zařízení nebo myčky nádobí.
Který projekt byl pro vás technologicky nejnáročnější?
Petr Poláček: Jedním z našich nejtěžších technologických projektů byla velkokapacitní restaurace Červený Jelen v Praze 1, která pojme až 700 hostů. Velmi náročné bylo také vybavení nedaleké restaurace Sia, kde každé ze tří poschodí disponuje specifickou kuchyní. Kromě toho jsme vybavili i O2 arenu, což je další obrovský prostor. Specifika mají rovněž velkokapacitní kuchyně, jako jsou školní jídelny, u kterých je klíčové plánovat velikost kuchyně již v rané fázi projektu s developery.
Martin Kajuk: Milujeme ale i menší „butikové“ restaurace. Největší satisfakcí pro nás je, když nás majitel vyzkouší, je spokojený a následně nám svěří vybavení dalších svých provozoven. Portfolio restaurací Grossetto, Zdeňka Pohlreicha či Jana Punčocháře, který brzy otevře další restauraci po restauraci U Matěje, je pro nás nejlepší vizitkou. Ročně realizujeme na 50 nových kuchyní, instalujeme 300 solitérních multifunkčních strojů, jako jsou konvektomaty, multifunkční pánve a indukční monobloky.
Všeobecně působit dnes v gastro oboru je velice náročné a dnes plno lidí, zejména po covidu, z oboru odchází. Je něco, co by mohlo tuto situaci zvrátit?
Petr Lupínek: Je důležité ukázat mladým lidem, že práce kuchaře, cukráře, číšníka nebo barmana je krásné a tradiční řemeslo. Povědět jim, že vzdělávání v tomto oboru je dnes již na dobré úrovni i u nás. Mnoho lidí vnímá práci v gastru pouze jako dočasný přivýdělek nebo nouzové řešení, a toto myšlení bychom měli měnit. Je třeba pracovat na respektu ke službám v gastronomii nás klientů. Je třeba podpořit ty, kteří tuto práci dělají s nadšením a profesionalitou, třeba jen pochvalou při návštěvě kteréhokoliv podniku v této úžasné branži.
Velkokapacitní restaurace Červený Jelen v Praze 1, která pojme až 700 hostů patří v portfoliu INTERGASTU k technologicky náročným projektům.
Kuchyně od INTERGASTU je navržena přesně podle potřeb šéfkuchaře Jana Punčocháře v jeho restauraci U Matěje, kde se specializuje na tradiční českou kuchyni.
Také restaurace SILQ z dílny INTERGASTU je unikátní restaurace. Ta navazuje na úspěšný koncept Café Sofa v budově PPF Gate v Praze.