Autoprůmysl v Evropě čekají velké změny

 

Během 17 let jste vybudovali úctyhodných 20 showroomů napříč celou republikou a zaujímáte top pozice v dealerské síti mnoha značek automobilů od KIA, SUZUKI, TOYOTY, MITSUBISHI až po LEXUS.  Okolo automobilového průmyslu je však nyní velice rušno, zvláště ohledně normy, podle níž po roce 2035 bude možné registrovat vozy se spalovacími motory, pouze pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva. Jak vnímáte veškeré návrhy změn norem v automobilovém průmyslu, které by měly být zavedeny již za 12 let?

Autoprůmysl v Evropě čekají velké změny, které si do důsledků nikdo z nás zatím neumíme přestavit.  Evropský plán snížit radikálně emise skleníkových plynů v Evropě ještě v tomto desetiletí staví všechny výrobce aut, jejich dodavatele či v koncovém důsledku i distributory do určité nepředvídatelnosti budoucnosti.

Mám-li být upřímný, dokáži si představit, že většinovým portfoliem našich vozů budou elektromobily, ale ne v tak krátké době. Všeobecně u Čechů je stále minimální zájem o elektromobily ve srovnání s auty se spalovacími motory. Za touto nechutí k autům na elektřinu stojí v první řadě cena, která je stále nesrovnatelná. Chybí i dotace pro maloobchodní segment. I to je dost nekonkurenční ve srovnání s řadou zemí západní Evropy. Tam se dnes prodej elektromobilů šplhá až k 30 procentům, u nás tvoří necelých 6 procent z celkového prodeje aut. Česko je zhruba tři až pět let za západní Evropou.

K veškerým současným regulacím se tedy stavíte spíše skepticky a pragmaticky?

To je sice pravda, ale věřím, že výrazné zmenšení rozdílu by snad mělo nastat během dalších pěti let.  A to především u obměny aut u velkých firem a korporací, kde tři čtvrtiny vozů kupují právě tyto firmy. Ty se budou muset řídit i čím dál tím více zmiňovanou udržitelností a tudíž svoje flotily začnou postupně měnit na elektromobily. Budou muset. Německu se sice podařilo s Evropskou komisí dohodnout možnost využívat syntetická paliva neboli e-paliva pro spalovací motory i po roce 2035, nicméně nikdo z nás neví, jaký podíl tady budou mít elektroauta za 12 let nebo co se odehraje ve vývoji syntetických paliv.

Jaké části trhu se podle vás bude nová regulace týkat?

Nová regulace se bude týkat snad již menší části trhu, prakticky však zlikviduje kategorie malých aut se spalovacími motory. Tak aby vyhovovala tato auta všem normám, budou vyžadovat výrazné investice, a to logicky přinese významné navýšení pořizovací ceny automobilu. Díky tomu zde bude velký prostor na zvýšení podílu dovážených elektromobilů ze států mimo EU, ať už z Číny či jiné asijské země. Velký otazník bude také nad trhem s ojetými vozy, který dnes činí trojnásobek prodeje aut ve srovnání s novými auty, které se prodají v Česku.

Primární snahou této emisní normy je snižování emise oxidu uhličitého a oxidů dusíku, avšak co ušetříme na emisích nových spalovacích aut, se nám může vrátit na zvýšených emisích ojetin díky vyššímu stáří aut.

 

 

PETR ŠRÁMEK, výkonný ředitel a člen správní rady Autobond Group a.s.

V nynější ekonomické situaci nemusí mít firmy dostatek peněz na vývoj nové technologie, jako jsou syntetická paliva. Veškeré finanční zdroje jim dnes pohlcuje přechod k elektromobilitě, s kterou souvisí i nutnost spoluinvestice do gigafactoringu na výrobu baterií do elektromobilů. O nutnosti peněz pro výrobu čipů netřeba mluvit.  Nucené úpravy kolem Euro 7 jsou jen umocněním nejistoty. Díky tomuto kroku bude Evropa čelit ještě vyššímu tlaku dovozu čínských značek. To podle mě pro velké evropské výrobce není úplně jednoduchá situace. V Číně je mnohem rozvinutější trh s elektromobily a pro evropský trh budou silným konkurentem.

Tato predikce zní docela pesimisticky….

Bude trvat bezpochyby nějakou dobu, než automobilový průmysl projde celým přerodem a možná se některá auta stanou luxusním zbožím a nebudou dostupná ani pro střední třídu. Budeme si muset zvyknout na to, že struktura naší ekonomiky si bude více zakládat na inovacích a větší přidané hodnotě než na statutu pouhé montovny a nebude konkurenceschopná východním zemím, ale spíše bude podobná severským nebo více nákladovým zemím.

Představení AUTOBOND GROUP a.s.

17 let na trhu, 20 autosalonů, okolo 230 zaměstnanců. Tato bilance náleží skupině AUTOBOND GROUP a.s.
Ta se dnes právem řadí k jedněm z největších tuzemských multibrandových značek v segmentu osobních automobilů.

Absolutní prvenství zaujímá v dealerské síti automobilů KIA a SUZUKI a v TOP 3 se drží s vozy značky TOYOTA. V portfoliu též naleznete autorizovaná dealerství pro vozy značky LEXUS. Společnost AUTOBOND GROUP a.s. se tak zařazuje do TOP 10 největších obchodníků s novými vozidly v České republice. Jen pro představu, v roce 2023 předpokládá Autobond Group a.s. prodej více než 5 000 vozů.

Začátek historie firmy, která je dnes již firmou rodinnou, se začal psát v červnu roku 2006.  Popudem k jejímu založení byla pro zakladatele LIBORA ŠRÁMKA touha vytvořit silného stabilního hráče na českém trhu v automobilovém dealerství a zároveň vize poskytnout zákazníkovi širokou škálu renomovaných značek aut.  Blízkost salonu pro klienta je pro firmu též nesmírně důležitá, proto dnes, po 17 letech existence, má AUTOBOND GROUP a.s. celkem 20 showroomů napříč celou republikou – v Plzni, Karlových Varech, Ostravě-Hrabová, Ostravě-Svinov, Opavě, Třinci či Šumperku. Pražský centrální autosalon se nachází ve Vysočanech.