Marek Maule:
Ukazujeme firmám možnosti, rozhodnutí je však na nich
Lze vstoupit dvakrát do stejné řeky? MAREK MAULE, partner daňového, účetního a auditního oddělení, je příkladem, který se do proudu stejné poradenské řeky jménem NSG MORISON přeci jen ponořil podruhé.
Co si za tím máme představit konkrétně?
Do NSG MORISON jsem nastoupil na podzim roku 2003, tedy před téměř dvaceti lety. Tehdy mně bylo 18 let, byl jsem ve čtvrtém ročníku obchodní akademie a strašně mě bavilo účetnictví. NSG MORISON tehdy nově otevřela účetní divizi, a tam jsem také začínal se svým tehdy šéfem, dnes nejlepším kamarádem, Karlem Kalvodou. Celá společnost v tu dobu čítala zhruba 20 kolegů. Velmi záhy jsem k mému velkému překvapení zjistil, že to, co nás ve škole učí teoreticky, skutečně odpovídá realitě. Ovšem s jedním „nepatrným“ rozdílem – ve škole ten účetní příklad vždy „vyšel“ na první dobrou, kdežto v praxi byla cesta do cílové rovinky a tudíž k výsledku poněkud trnitější. A tohle pravidlo mě provází prakticky celých těch téměř 20 let, co se v tomto oboru pohybuji. Zkušenosti v oblasti daní a účetnictví jsem nenasbíral pouze v NSG MORISON, ale i v jiných poradenských společnostech, abych se v roce 2020 do NSG MORISON vrátil psát staronovou kapitolu své profesní kariéry.
Jaký vnímáš vývoj tvé práce za zmíněné dekády?
Podívám-li se zpětně na vývoj mého oboru, tedy daní, účetnictví a auditu, musím říct, že vývoj vnímám veskrze pozitivně. Myslím, že mám veliké štěstí, že jsem se do oboru dostal až na počátku nového milénia, kdy již české podnikatelské prostředí bylo relativně uklidněné, podnikatelé si zvykli na to, že musejí platit daně, účetnictví vnímají jako nástroj, který jim podá souhrnné informace, co je vlastně podnikání stojí a kde případně mohou peníze ušetřit. A audit jako možný nástroj ke zlepšení korporátních procesů a nastavení správné podnikatelské kultury. Velkou výhodou práce v mém oboru je digitalizace a elektronizace, a to zejména ve vztahu ke státní správě. Dá se říct, že doba papírů a razítek je již téměř pryč.
Co tě na tvé práci nejvíc baví?
Ani po 20 letech praxe nemám pocit beznaděje, zbytečnosti a vyhoření. Je úžasné, když sledujete, jak vaši klienti rostou, slaví úspěchy a vy máte možnost je s nimi sdílet. Samozřejmě ne všechny dny jsou zalité sluncem. S klienty nezažíváme jen úspěchy, ale i neúspěchy a starosti. O to více mě těší, když se klient dokáže ze svých případných problémů dostat i díky pomoci nás, poradců z NSG MORISON. Já a můj tým jsme tu od toho, abychom klientovi nastínili všechny možnosti řešení problému, zdůraznili výhody jednotlivých variant, ale zároveň ho upozornili také na možná rizika.
Marek Maule se pohybuje v daních již 20 let.
Tvé daňové kompetence přesahují i do zahraničí. Co pro klienty v tomto ohledu děláme?
Díky členství NSG MORISON v asociaci Morison Global mám možnost spolupracovat s poradci a jejich klienty prakticky po celém světe. Proto mohu i já našim českým klientům zajistit kvalitní poradenské služby prakticky v jakékoliv zemi. Velice častou poptávkou je řešení daňových povinností, které souvisejí s nemovitostmi v zahraničí. Řada našich klientů vlastní nemovitosti v zahraničí, ať už pro vlastí potřebu nebo za účelem pronájmu. Díky kontaktům v Morison Global jim můžeme zajistit klidný spánek, pokud jde o daňové povinnosti v zahraničí. Kontakty z Morison Global nejsou jen virtuální, ale i osobní, a to díky konferencím, které se konají několikrát do roka v různých koutech světa.
Jsi primárně daňový expert, zároveň odpovídáš i za auditní servis pro naše klienty. Jak jsi se k tomu dostal?
Ano, kromě divizí daní a účetnictví je v mé kompetenci také divize auditu, kterou jsem převzal po jejím zakladateli, panu Františku Novotném, který již bohužel není mezi námi. Přestože nejsem statutární auditor, mám ze všech partnerů NSG MORISON k auditu profesně nejblíže. Možná právě proto si mě Martin Novotný zvolil jako osobu, která bude pokračovat tam, kde jeho táta skončil. Snažím se pokračovat v jeho šlépějích a vždy, když máme v auditu nějaký problém, snažím se vzpomenout si, jak by danou situaci řešil on a co by na mém místě řekl, poradil nebo vysvětlil klientovi. Doufám, že pan Novotný by byl se mnou, jako se svým nástupcem, spokojen.