Týká se i Vás nový zákon o kybernetické bezpečnosti? 

Na začátku listopadu nabyl účinnosti nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který zohlednil nové požadavky vyplývající z evropské směrnice NIS 2. Zatímco dosavadní úprava se vztahovala pouze na úzký počet subjektů, nový zákon podstatně rozšířil okruh adresátů poskytujících tzv. regulovanou službu („služba jež je významná pro zabezpečení důležitých společenských nebo ekonomických činností nebo pro bezpečnost v České republice“) a odhadem se v České republice dotkne cca 6.000 subjektů. Zákon se vztahuje na střední a velké subjekty (dle doporučení Komise 2003/361/ES) nebo subjekty významné pro zabezpečení důležitých společenských nebo ekonomických činností či pro bezpečnost v České republice v následujících odvětvích:

1) veřejná správa, 2) energetika, 3) výrobní průmysl, 4) potravinářský průmysl, 5) chemický průmysl, 6) vodní hospodářství, 7) odpadové hospodářství, 8) doprava, 9) digitální infrastruktura a služby, 10) finanční trh, 11) zdravotnictví, 12) věda a výzkum, 13) poštovní a kurýrní služby, 14) obranný průmysl, 15) vesmírný průmysl.

Zákon o kybernetické bezpečnosti také rozdělil subjekty dle míry rozsahu povinností do dvou kategorií – režimu vyšších povinností a režimu nižších povinností. Podle § 8 odst. 1 výše uvedeného zákona je subjekt v režimu vyšších povinností ten, „který z důvodu své velikosti, počtu uživatelů, geografického rozšíření služby, dopadu na fungování odvětví nebo jiného poskytovatele regulované služby nebo rizikovosti provozu, je značně ekonomicky, společensky nebo bezpečnostně významný pro Českou republiku“. V režimu nižších povinností jsou pak ty subjekty, které jmenovitě nespadají do režimu vyšších povinností. Detailní rozdělení poskytovatelů konkrétních regulovaných služeb stanovil Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost vyhláškou č. 408/2025 Sb. Zda vaší organizaci tato vyhláška dělí do jedné nebo druhé kategorie si můžete ověřit zde: 408/2025 Sb., 14. 10. 2025, vyhlášené znění, informativní znění systému e-Sbírka. V obecné rovině ale platí, že klíčové služby spadají zpravidla do režimu vyšších povinností a ty méně kritické, ale stále významné, do režimu nižších povinností.

Nové povinnosti pro poskytovatele regulovaných služeb:

Mezi nové základní povinnosti pro organizace usilující o poskytování regulovaných služeb patří ohlašovací povinnost. Ohlášení organizace provádí při splnění kritérií pro registraci, nejpozději však do 60 dnů ode dne, kdy ke splnění podmínek došlo. Okamžikem rozhodnutí Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost o registraci se organizace stává poskytovatelem regulované služby a od tohoto data se organizaci počítají lhůty pro plnění dalších povinností. Další povinností poskytovatele regulovaných služeb je hlášení kontaktních údajů. Poskytovatel je oprávněn tyto údaje nahlásit již v době podání ohlášení regulované služby, nejpozději však do 30 dnů od doručení rozhodnutí o registraci. Do jednoho roku od doručení rozhodnutí je poskytovatel povinen začít hlásit kybernetické bezpečnostní incidenty. Ve stejné lhůtě, do jednoho roku je poskytovatel povinen postupně zavádět bezpečnostní opatření. Míra rozsahu bezpečnostních opatření se liší podle režimu, do kterého subjekt spadá. Rozsah bezpečnostních opatření je pro poskytovatele služeb v režimu vyšších povinností obecně popsán v § 14 odst. 1 zákona o kybernetické bezpečnosti, podrobnější manuál lze pak najít ve vyhlášce č. 409/2025 Sb, o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností. Pro poskytovatele služeb v režimu nižších povinností je rozsah opatření obecně popsán v § 14 odst. 2 stejného zákona, podrobnější manuál lze nalézt ve vyhlášce č. 410/2025 Sb., o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu nižších povinností.

Neohlášené služby, resp. neplnění povinností poskytovatele regulované služby mohou vést k vysokým pokutám až v řádech miliónů korun (§ 59 a násl. Zákona o kybernetické bezpečnosti).

Pokud byste v této souvislosti měli jakékoliv dotazy týkající se Vaší organizace, neváhejte nás kontaktovat.

Mgr. Ing. Jan Mlčák
partner NSG Morison advokátní kancelář s.r.o.
jan.mlcak@nsgmorison.cz

tel. + 420 224 800 930
tel. + 734 510 243

Priority nové vlády v oblasti daní
Vláda v rámci svého programového prohlášení představila plán zachovat stabilní daňové prostředí a nezvyšovat daňové sazby. Chce se soustředit na efektivnější výběr daní, omezení šedé ekonomiky a úspory ve státní správě. Současně odmítá přijetí eura a plánuje ústavně zakotvit českou korunu i právo používat hotovost.
Týká se i Vás nový zákon o kybernetické bezpečnosti? 

Na začátku listopadu nabyl účinnosti nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který zohlednil nové požadavky vyplývající z evropské směrnice NIS 2. Zatímco dosavadní úprava se vztahovala pouze na úzký počet subjektů, nový zákon podstatně rozšířil okruh adresátů poskytujících tzv. regulovanou službu („služba jež je významná pro zabezpečení důležitých společenských nebo ekonomických činností nebo pro bezpečnost v České republice“) a odhadem se v České republice dotkne cca 6.000 subjektů.

Změna v evidenci skutečných majitelů: znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti

Ministerstvo spravedlnosti oznámilo, že od 17. prosince 2025 široké veřejnosti znepřístupní Evidenci skutečných majitelů (dále jen „ESM“). Dosavadní režim, v němž si mohl kdokoli volně online vyhledat údaje o skutečných majitelích českých společností nebo svěřenských fondů, byl podle soudů v rozporu se základními právy skutečných majitelů.

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů: Co nás čeká v první fázi změn od roku 2026

Již dříve jsme vás upozorňovali na připravované změny v oblasti hlášení a odvodů zaměstnavatelů. Nové hlášení –  Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ) přináší od roku 2026 zásadní sjednocení dosavadních povinností vůči finanční správě a ČSSZ.
Tento přehled shrnuje, co nového první fáze přinese a jak se na ni připravit.

NOVELA ZÁKONA O ÚČETNICTVÍ (ZoÚ) – nové limity pro kategorizaci firem

Novela zákona o účetnictví č. 316/2025 Sb. (obecná účinnost od 1.1.2026, až na výjimky, které nabyly účinnosti dne 3.9.2025) od 1. ledna 2026 zásadně mění daňové i účetní povinnosti firem. Novely přinášejí nové limity pro kategorizaci účetních jednotek, odklad ESG reportingu o dva roky, a zároveň omezují povinnost auditu jen na větší podniky.

Dosavadní praxe, kdy výše mzdy bývá interním tajemstvím, končí

Směrnice o transparentním odměňování (Pay Transparency Directive) není jen o rovnosti pohlaví, ale stane se povinností, která se dotkne i středních firem v Česku.
Cíl je jasný: odstranit nerovnosti v odměňování žen a mužů za práci stejné hodnoty.

Zaměstnanecké a opční plány

Zaměstnanecké akciové a opční programy jsou v české legislativě zakotveny už delší dobu, ale jejich využití nebylo příliš atraktivní kvůli nastavenému daňovému režimu a souvisejícím odvodům na SZP.
Novela zákona o daních z příjmů platná od ledna 2026 zavádí nový, mnohem výhodnější režim pro zaměstnanecké akciové a opční programy (ESOP).

Limit pro osvobození příjmů z prodeje CP a podílů

Jednou z úprav novely zákona o daních je zrušení 40milionového limitu pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů, původně zavedeného novelou účinnou od 1. 1. 2025.
Novela, která limit ruší, však nabývá obecné účinnosti až 1. 1. 2026 a neobsahuje žádné zvláštní přechodné ustanovení.

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele: Nařízení vlády vydáno

Dne 15. října 2025 bylo ve Sbírce zákonů vyhlášeno Nařízení vlády č. 417/2025 Sb., které provádí Zákon č. 323/2025 Sb. o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ).

Nové pravidlo pro zaměstnanecké benefity: konec tzv. salary swapů

Generální finanční ředitelství vydalo informaci k novele § 6 odst. 9 písm. d) zákona o daních z příjmů, která nově výslovně stanoví, jaké zaměstnanecké benefity lze osvobodit od daně.