Novela zákoníku práce
Novela zákoníku práce, která se významně dotkne práce na dálku, dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (tedy DPP a DPČ), informační povinnosti zaměstnavatele a dalších skutečností, podepsal 17. září 2023 prezident Petr Pavel. Většina nové úpravy má nabýt účinnosti již od počátku října roku 2023, ustanovení o dovolené pracovníků s DPP či DPČ však nabydou účinnosti až k 1. 1. 2024.
Práce na dálku („home office“) a její náklady
V reakci na stále se rozšiřující práci na home office dochází k úpravě práce na dálku, kterou bude možné vykonávat na základě písemné dohody zaměstnance a zaměstnavatele. Jestliže o tuto formu výkonu práce požádá zaměstnanec nebo zaměstnankyně pečující o dítě mladší než 9 let, těhotná zaměstnankyně a zaměstnanec nebo zaměstnankyně pečující o osobu závislou na pomoc jiné fyzické osoby a zaměstnavatel takové žádosti nevyhoví, je povinen toto rozhodnutí písemně odůvodnit. Stejně tak bude písemné odůvodnění od zaměstnavatele třeba, pokud bude zaměstnanci v této skupině odmítnuta žádost o kratší úvazek nebo o uspořádání pracovní doby.
Zákoník práce preferuje dohodu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem na náhradě nákladů, které vzniknou zaměstnanci v souvislosti s výkonem práce na dálku. Pokud ale k dohodě nedojde, zaměstnavatel musí náhrady zaměstnanci hradit v minimální zákonné výši, podle současné vyhlášky ministerstva náhrada činí 4,60 Kč za hodinu práce z domova. Nové znění zákoníku práce dále bude umožňovat dohodu stran, že náhrada nákladů v souvislosti s výkonem práce na dálku zaměstnanci nepřísluší.
Informační povinnost
Zaměstnavatel bude mít nově vůči zaměstnanci rozšířenou informační povinnost o určitých skutečnostech, které souvisejí s obsahem pracovního poměru, a to do 7 dnů ode dne jeho vzniku. Informace lze i nadále zaměstnanci předat již při samotném sjednávání pracovního poměru, např. při podpisu pracovní smlouvy.
V případě změn v obsahu pracovního poměru je třeba podat informaci zaměstnanci nejpozději v den účinnosti těchto změn. Nově se údaje rozrostou např. o dobu trvání a podmínky zkušební doby, údaje o postupu, který je zaměstnavatel a zaměstnanec povinen dodržet při rozvazování pracovního poměru nebo o údaj o odborném rozvoji zaměstnance, pokud jej zaměstnavatel zabezpečuje.
Elektronické doručování dokumentů
Současná úprava zákoníku práce fakticky rozděluje písemnosti na důležité a méně důležité, přičemž důležité dokumenty není možné doručovat elektronicky (e-mailem). Novela zákoníku práce pak zužuje seznam důležitých písemností, které je nutné podle současné právní úpravy doručovat do vlastních rukou, díky čemuž bude možné zejména některá právní jednání a dokumenty, u nichž dochází ke vzniku, změně či zániku pracovněprávního poměru činit také elektronicky, tedy bez přísného požadavku na formu jejich doručení. V případě využití elektronického doručování dokumentů bude však třeba předchozího písemného souhlasu zaměstnance a uvedení (e-mailové) adresy pro tento způsob doručování.
Pro zjednodušení doručování novela také zakotvuje institut fikce doručení, která nastává po 15 dnech od doručení dokumentů prostřednictvím elektronické komunikace (e-mailu). Nově tedy nebude třeba potvrzení zaměstnance či zaměstnavatele o doručení písemnosti a pokud strana, které je doručováno, přijetí nepotvrdí, pak se po uplynutí 15 dnů dokument považuje za doručený.
Nově také nebude třeba, aby písemnost doručovaná zaměstnancem zaměstnavateli prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací či na elektronickou adresu byla opatřena uznávaným elektronickým podpisem zaměstnance, což v praxi tuto formu doručování značně omezovalo. Naopak povinnost zaměstnavatele mít elektronický podpis stále trvá.
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr
K významným změnám došlo také v oblasti dohody o provedení práce a dohody o provedení pracovní činnosti. Jednou z nejvýznamnějších změn je právo tzv. dohodářů na placenou dovolenou, které nastává při splnění zákonných podmínek, toto ustanovení však nabude účinnosti až od 1. 1. 2024.
Nově budou moci tzv. dohodáři požádat také o volno z důvodu všech přípustných překážek v práci na straně zaměstnance (např. návštěva lékaře), náhrada odměny jim však bude náležet pouze tehdy, pokud si to dohodnou se zaměstnavatelem. Dále budou mít zaměstnanci pracující na základě dohod také nárok na příplatky za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí a práci o víkendu.
Zaměstnavatel bude muset zaměstnance pracujícího na dohodu (DPP či DPČ) seznámit s rozvrhem pracovní doby alespoň 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je rozvrh vypracován, obě strany se ale mohou dohodnout na určení pracovní doby dle vzájemné dohody. V neposlední řadě novela zavádí možnost tzv. dohodářů po roce požádat o přechod na pracovní smlouvu.
Přesčasy ve zdravotnictví
Nový § 93a zák. práce umožňuje zaměstnancům ve zdravotnictví dohodnout si písemně se zaměstnavatelem další práci přesčas do průměrné výše 8 hodin týdně, v případě zaměstnanců zdravotnické záchranné služby v průměru 12 hodin týdně v období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích (kolektivní smlouva může stanovit až 52 týdnů).
Zaměstnanec nesmí být k další dohodnuté práci přesčas nucen, o uplatnění institutu další dohodnuté práce přesčas musí zaměstnavatel povinně písemně vyrozumět příslušný orgán inspekce práce.
Nepřetržitý odpočinek v týdnu
Novela reaguje na evropskou judikaturu, a proto, aby bylo dosaženo souhrnného nepřetržitého odpočinku v týdnu v minimální délce trvání 35 hodin, zaměstnavatel bude nově povinen zaměstnanci staršímu 18 let skutečně poskytnout nepřetržitý odpočinek v rozsahu alespoň 24 hodin a bezprostředně navazující nepřetržitý denní odpočinek v délce trvání alespoň 11 hodin.
Novela tak zpřesňuje právní úpravu tak, aby se nepřetržitý odpočinek nevymezoval jako odpočinek mezi směnami, ale jako denní. Důvodová zpráva k novele zákona totiž upozorňuje, že minulé znění ustanovení šlo interpretovat i tak, že pokud byla ve dvou dnech po sobě určena pouze práce přesčas, nemusel být mezi těmito dny nepřetržitý odpočinek poskytnut, jelikož nejde o dvě směny.
Veškeré další aktuální právní informace, včetně novely zákoníku práce, pečlivě sledujeme a budeme Vás včas informovat. V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat.
Mgr. Ing. JAN MLČÁK
partner
NSG Morison advokátní kancelář s.r.o.
jan.mlcak@nsgmorison.cz
tel: + 420 224 800 930
mob: + 420 734 510 243
Mgr. ADAM TROJAN
advokát, NSG Morison advokátní kancelář s.r.o.
adam.trojan@nsgmorison.cz
tel: + 420 224 800 930
mob: + 420 739 600 687