Rodinná ústava není recept na nedělní rodinný oběd, ale nástroj komunikace s mladší generací

Termín „rodinná ústava“ je dnes často používán, především poradci. Pro samotné rodinné firmy má tento dokument mnohdy rozpačité významy a neví přesně, jak by mohl vyhovovat potřebám jejich rodiny.  

 

Proto přinášíme pár informací a také snad zamyšlení nad otázkami:
Proč mít dokument s rodinnou ústavou?
Jak vypadá? Co pak s ním?
A co s tím uděláte, když už jeden máte?

FIRMU BYCHOM MĚLI BRÁT JAKO  NAŠE BOHATSTVÍ

Pro majitele firem,  kteří podnikají 20 – 30 let, se zprvu při sepisování rodinné ústavy jeví sepsání účelu, vizí a poslání jejich firmy do rodinné ústavy za nepodstatné. Chápeme,  vždyť to, co a jak dělá jeho firma ví naprosto přesně. Když  však položíte  trochu jinak otázku “Na co a pro koho je určeno vaše bohatství ?“ (ano, firma je dost velkým bohatstvím pro majitele, o tom není pochyb), nedokážou odpovědět jednoznačně a už vůbec ne ve shodě s ostatními členy rodiny, a to ani po 30 letech podnikání.

Proto právě snad nejzásadnější potřebou majitele, i ostatních členů rodiny,   je dohodnout se na širokém účelu „bohatství“, tj. na co a pro koho je určeno. Při absenci definovaného účelu mohou mít členové rodiny mnoho různých výkladů a nemusí si uvědomovat, proč mají ostatní odlišné názory. Pro úspěšné podnikání,  je téměř klíčové si vyjasnit:  Jaké máte Vy očekávání? Jaké máte očekávání od ostatních členů rodiny? a zároveň Vám z toho vyjdou odpovědi i na otázku:  Jaké očekávání mají ostatní ode mě?   

 

„Tato listina  pomáhá rodině si uvědomit, že jste na stejné lodi. A především ústava naviguje k Vašim rozhodnutím o současnosti i budoucnosti Vaší rodinné firmy. Přestože rodinná ústava není právně ukotvený dokument,   psychologicky dokáže snížit zbytečné spory mezi členy rodiny. Ne nadarmo se říká: co je psáno, to je dáno.“

 

Sepisování rodinné ústavy Vás navede i na ujasnění si, zda rodina očekává, že rodinné bohatství (firma) bude sdíleno rovným dílem nebo na základě toho, co je „spravedlivé“.  Pokud je to to druhé, bude to znamenat nutnost dosažení společného chápání všech členů rodiny, co tato „spravedlnost“ je a jak vyvážit rozdělování příjmů a rostoucí kapitál pro budoucí generaci, která by měla firmu převzít či s ní nějak naložit.

Nedílnou součástí ústavy též vidíme ve stanovení prostředků, které jsou vyčleněny pro zvláštní účely, jako je podpora individuálních či společných projektů, investice do dalších nápadů, s kterými často přichází mladší členové rodiny a mohou být sporem v rodině, rozvoj talentu rodinných příslušníků nebo naopak finanční zajištění v případě strádání člena rodiny.

Totéž platí například i v momentě, pokud je rodina nakloněna k charitativním či filantropickým oblastem, či chce participovat ve prospěch komunity kde žije.

 

Dokument „rodinná ústava“ by měl nejen ujasnit všem členům rodiny, proč a jak chcete táhnout za jeden provaz, ale také například může formulovat důvody pro zachování podniku v rodinném vlastnictví, okolnosti, za kterých by mohl být podnik prodán či kritéria pro zapojení rodiny do řízení či „páky“ na mladší generaci.

 

SAMI SI ZVOLTE JASNÝ POSTUP

Po definování účelu si rodina často přeje zahrnout  do rodinné ústavy strukturu a procesy pro rozhodování a řízení. Nečekejte náročné mechanismy a matice, ale vodítko a jasné pravidlo, které si sami zvolíte. Rodinná ústava nenahrazuje obchodní a ekonomické hledisko rozhodovávání a řízení firem. Stanovuje komunikační kanály, které pomáhají informovat a zapojovat rodinné příslušníky. Definice dodržování procesů při rozhodování, jsou neocenitelným pomocníkem, i v případě neshod či sporů mezi členy rodiny.

 

DOKUMENT BEZ ŠABLONY, KTERÝ VŠAK  VYHOVUJE RODINĚ

Na sepsání rodinné ústavy bohužel neexistuje šablona. Každá rodinná ústava bývá vždy naprosto unikátní. Setkávání se s rodinou a proniknutí do jejích mnohdy velice osobních záležitostí, bývá vždy odlišné a velice záleží na tom, co od dokumentu rodina očekává.  Pro jednu rodinu může být nejlepší dvoustránkový dokument obsahující několik „hlavních zásad“, jiná rodina si může přát do své rodinné ústavy zahrnout i  historii rodiny, či jak získala své bohatství. Vždy však musí vyhovovat samotné rodině. Mnohdy se stává, že díky sepisování ústavy rodina narazí na naprosto odlišné problémy. Často se zjistí, že i pracovní okruhy firmy, jako je interní komunikace, interní HR pravidla, jsou nutné změnit.

 

ALE CO PAK ? V ŠUPLÍKU VÁM BUDE NA NIC

Co dělá rodina s novou nebo následně revidovanou ústavou? Leží vám v šuplíku pracovního stolu, či v lepším případě se na ní občas podíváme?

Ideálně ne. Je pravda, že specifikem přínosu pro samotnou rodinu, je již samotný proces sepisování a vzájemný čas tomu věnovaný.  Vzájemné diskuse s jednotlivými členy rodiny, jasné definování představ o společném rodinném podnikání a rolích každého člena rodiny bývá pro mnohé firmy velmi potřebné a často odkrývá kostlivce ve skříni.

Pokud si rodina dala tu práci a souhlasila se všemi podmínkami, např. s tím, že by se měla konat každoročně rodinná shromáždění, celá práce sepsání ústavy jde vniveč, pokud se tato setkání nikdy neuskuteční nebo jsou dělána jen na oko, kde je předem vše rozhodnuto, bez možnosti námitek. Stejně tak, pokud Vaši ratolest přijmete na pozici bez praxe, přestože bylo jasně sepsáno, že každý potomek absolvuje praxi v externí firmě.

Rodinná ústava není recept, podle kterého připravíte skvělý nedělní rodinný oběd, ale lze se na ni odvolávat v případě posuzování opodstatněného konkrétního postupu. Je to také skvělý nástroj komunikace s mladší generací. Pokud je na stole vždy, když se přijímají důležitá rodinná rozhodnutí, může jej rodina použít k zodpovězení otázky „je tento postup v souladu s účelem, jak je stanoveno v ústavě.“ Pokud je odpověď „ne“, víte, že musíte zdůvodnit toto rozhodnutí všem členům rodiny.  Ústava také poskytuje prostředky, jak zpochybnit, zda by se něco, co se vždy dělalo určitým způsobem (možná z dávno zapomenutých důvodů), mělo takto dělat i nadále.

 

Používání ústavy tímto způsobem poskytuje prostředek pro zdravou diskusi a debatu, mající pevně odsouhlasenou základnu. To je zvláště cenné tam, kde se střetává více generací s odlišnými názory a je zde nebezpečí sporů.  V této souvislosti poskytuje rodinná ústava cenné vodítko pro rozvoj a výchovu příští generace. Nejen, že vytyčuje účel bohatství a rodinných hodnot, ale pomáhá mladým členům rodiny představit jejich budoucí možnosti a povinnosti, kterými mohou ovlivňovat budoucnost firmy.

Pokud Vás zajímá možnost být připraveni na potencionální hrozby, či chcete být co možná nejlépe připraveni na neočekávané události, přijďte si s námi, o možnosti sepsání rodinné ústavy, popovídat.

Radka Prachařová
manažer vnějších vztahů

NSG MORISON
T  +420 224 800 930 M +420 737 773 811
E  radka.pracharova@nsgmorison.cz

Návrh na snížení minimálního vyměřovacího základu pro sociální pojištění pro OSVČ je ve Sněmovně

Vláda navrhuje zastavit plánované zvýšení minimálního vyměřovacího základu pro sociální pojištění OSVČ. Podle návrhu má i v roce 2026 zůstat minimální základ na úrovni 35 % průměrné mzdy, nikoli 40 %, jak stanoví současná legislativa.

Priority nové vlády v oblasti daní

Vláda v rámci svého programového prohlášení představila plán zachovat stabilní daňové prostředí a nezvyšovat daňové sazby. Chce se soustředit na efektivnější výběr daní, omezení šedé ekonomiky a úspory ve státní správě. Současně odmítá přijetí eura a plánuje ústavně zakotvit českou korunu i právo používat hotovost.

Týká se i Vás nový zákon o kybernetické bezpečnosti? 

Na začátku listopadu nabyl účinnosti nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který zohlednil nové požadavky vyplývající z evropské směrnice NIS 2. Zatímco dosavadní úprava se vztahovala pouze na úzký počet subjektů, nový zákon podstatně rozšířil okruh adresátů poskytujících tzv. regulovanou službu („služba jež je významná pro zabezpečení důležitých společenských nebo ekonomických činností nebo pro bezpečnost v České republice“) a odhadem se v České republice dotkne cca 6.000 subjektů.

Změna v evidenci skutečných majitelů: znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti

Ministerstvo spravedlnosti oznámilo, že od 17. prosince 2025 široké veřejnosti znepřístupní Evidenci skutečných majitelů (dále jen „ESM“). Dosavadní režim, v němž si mohl kdokoli volně online vyhledat údaje o skutečných majitelích českých společností nebo svěřenských fondů, byl podle soudů v rozporu se základními právy skutečných majitelů.

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů: Co nás čeká v první fázi změn od roku 2026

Již dříve jsme vás upozorňovali na připravované změny v oblasti hlášení a odvodů zaměstnavatelů. Nové hlášení –  Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ) přináší od roku 2026 zásadní sjednocení dosavadních povinností vůči finanční správě a ČSSZ.
Tento přehled shrnuje, co nového první fáze přinese a jak se na ni připravit.

NOVELA ZÁKONA O ÚČETNICTVÍ (ZoÚ) – nové limity pro kategorizaci firem

Novela zákona o účetnictví č. 316/2025 Sb. (obecná účinnost od 1.1.2026, až na výjimky, které nabyly účinnosti dne 3.9.2025) od 1. ledna 2026 zásadně mění daňové i účetní povinnosti firem. Novely přinášejí nové limity pro kategorizaci účetních jednotek, odklad ESG reportingu o dva roky, a zároveň omezují povinnost auditu jen na větší podniky.

Dosavadní praxe, kdy výše mzdy bývá interním tajemstvím, končí

Směrnice o transparentním odměňování (Pay Transparency Directive) není jen o rovnosti pohlaví, ale stane se povinností, která se dotkne i středních firem v Česku.
Cíl je jasný: odstranit nerovnosti v odměňování žen a mužů za práci stejné hodnoty.

Zaměstnanecké a opční plány

Zaměstnanecké akciové a opční programy jsou v české legislativě zakotveny už delší dobu, ale jejich využití nebylo příliš atraktivní kvůli nastavenému daňovému režimu a souvisejícím odvodům na SZP.
Novela zákona o daních z příjmů platná od ledna 2026 zavádí nový, mnohem výhodnější režim pro zaměstnanecké akciové a opční programy (ESOP).

Limit pro osvobození příjmů z prodeje CP a podílů

Jednou z úprav novely zákona o daních je zrušení 40milionového limitu pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů, původně zavedeného novelou účinnou od 1. 1. 2025.
Novela, která limit ruší, však nabývá obecné účinnosti až 1. 1. 2026 a neobsahuje žádné zvláštní přechodné ustanovení.

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele: Nařízení vlády vydáno

Dne 15. října 2025 bylo ve Sbírce zákonů vyhlášeno Nařízení vlády č. 417/2025 Sb., které provádí Zákon č. 323/2025 Sb. o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ).